Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 05.06.2020
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 dakika

​“Kuşaklar arası çatışma” çok sık duyduğumuz ve kullandığımız bir kelime kalıbıdır. Aralarında yaş farkı olan insanlar herhangi bir konuda anlaşmazlığa düştüğünde bu durumu genellikle kuşaklar arası çatışma olarak tanımlarız. Özellikle aile içinde ebeveyn – çocuk tartışmalarında kuşaklar arası çatışma ile çok sık karşılaşılır. Peki burada çatışan kuşaklar derken hangi kuşaklar kast ediliyor? Bu kuşakların iş hayatında anlaşması ve uyumlu çalışması nasıl sağlanır?

Teknolojinin gelişmesi ve internetin hayatın her alanda yer almasıyla birlikte sosyologlar, insan davranışlarını daha kolay inceleyebilmek için; X, Y ve Z kuşağı olarak sınıflandırma yapmıştır. Böylece hızlı değişen çevrim içi dünyada; davranış kalıpları, tüketim alışkanlıkları, yeniliklere uyum sağlama kabiliyeti vb. birçok konuda daha kolay ve hızlı bir şekilde kuşaklara göre analizler yapılabiliyor.

X Kuşağı Hangi Dönemi Kapsar?


1965 – 1979 yılları arasında doğan, internetle çocukluğunda tanışmamış, sokakta arkadaşlarıyla doyasıya oyun oynamış çocukların kuşağı.  Bu kuşağı, elindeki her şeyin kıymetini bilen, ihtiyaçlarını doğru şekilde analiz eden, tutumlu ve geleneklerine daha düşkün bir kuşak olarak tanımlayabiliriz. Kurallara uyumlu ve disiplinli X kuşağı, istisnalar olsa da genellikle yeniliklere kolay adapte olamaz. X kuşağı, otoriter, sabırlı ve çalışmayı seven bir yapıları vardır.

Y Kuşağı Hangi DönemiKapsar?


1980 – 1999 yılları arasında doğan, çok kanallı TV dönemi ve internet ile büyümüş çocuklardır. X kuşağının aksine; iş hayatına atılır atılmaz kendi işinin patronu olmak isterler. Sık iş değiştirirler ve girişimcilik yönleri açıktır. Emir almaktan hoşlanmazlar. Y kuşağı, X ve Z kuşakları arasında tam olarak köprü görevi üstlenir.

Z Kuşağı Hangi Dönemi Kapsar?


2000 yılı sonrasında doğanların kuşağıdır. Teknoloji ile iç içe doğan bu kuşak, yeni teknolojileri denemeye çok açıktır. Hızlı adapte olur ve araştırmacıdır. Dikkat süreleri kısa ancak aynı anda birçok işi yapabilme yetenekleri yüksektir. Z kuşağını daha iyi analiz etmek için Z Kuşağı ile Etkili İletişim yazımızı inceleyebilirsiniz.

 kuşaklar arası anlaşma

X ve Y Kuşağının Birlikte Çalıştığı Bir Şirkette İlişkiler Nasıl Yönetilebilir? 


Öncelikle X kuşağı yöneticiler “Bizim zamanımızda” diye başlayan cümle kalıplarını bir kenara bırakmalı ve Y kuşağını anlamaya çalışmalıdır. Sağlıklı iletişim kurmanın temelinde karşımızdaki kişiyi olduğu gibi kabul etme vardır. Herkesin birbiriyle aynı düşünce yapısında olduğu ve her zaman aynı fikirlerin çıktığı bir şirketin ne kadar tekdüze olacağını düşünebiliyor musunuz?


X kuşağı için bulundukları mevki önemliyken, Y kuşağı yeteneğe daha fazla önem verir. Y kuşağı risk almayı sever. İyi pozisyonda bulunduğu bir işten, çok inandığı farklı bir iş ya da hayalindeki girişimi hayata geçirmek için ayrılabilir. 

X kuşağı, Y kuşağının iyi yönlerini takdir etmeli ve Y kuşağının gelişime açık, yenilikçi taraflarını şirket için kullanması amacıyla onu teşvik etmelidir. Y kuşağı için geri bildirim almak çok önemlidir. Farklı bakış açılarını sever ve kendisi hakkında olumsuz eleştiri almayı sorun etmez. Aksine eksik olduğu ya da yetersiz olduğu bir konu varsa onun üstüne gider.

Y kuşağı eğitim almaya çok açıktır. Her konuda kendini geliştirmek ve fikir sahibi olmak ister. Y kuşağı çalışma arkadaşlarınız olan bir yöneticiyseniz, onlara birçok farklı alanda şirket içi eğitimler düzenleyebilirsiniz. Veriler Y kuşağının şirket içi eğitimlere katılımının çok yüksek olduğunu gösteriyor.

Y kuşağının çalışma disiplini de X kuşağı gibi yüksektir. Sadece doğru şekilde motive edilmeli ve inandıkları işi yapmaları gerekir. Y kuşağı için yaratıcı fikirler ve yenilikler çok önemlidir. Ofisten çıktıkları anda işleri bitmez. Sosyal medyaya ve dijitale adapte yaşayan Y kuşağı çevrim içi varlığını hayatının her alanında sürdürür. Yöneticilerinden de teknolojide daha hızlı olmalarını beklerler. Bu noktada Y kuşağının hızına yetişebilmek için X kuşağının da yenilikleri takip etmesi ve dijitalde kendilerini geliştirmeleri gerekiyor.


X kuşağı, Y kuşağına göre tutumludur ve ihtiyaçlarına yönelik alışveriş yapar. İş yerinde belki de yıllardır kullandığı bir yazıcı X kuşağı için yeterli olabilir ancak Y kuşağı teknolojiyi her an takip eder ve her şeyin en yeni sürümünü kullanmak ister. Y kuşağı için paradan ziyade, para ile kendini geliştireceği yeni deneyimler edinmek önemlidir. Kuşakların para ile olan ilişkileri hakkında fikir sahibi olmak için X, Y ve Z Kuşaklarında Para Harcama Alışkanlıkları​ ​yazımızı okuyabilirsiniz.


Y kuşağı iş hayatında; gelişebileceği bir pozisyon, fikirlerinin dinlenmesi, özverili çalışmalarının yöneticileri tarafından fark edilmesi ve takdir edilmek, geribildirim almak ve kariyerinde hızlı yükselmek gibi beklentiler içerisinde. Y kuşağı ile sağlıklı bir iletişim kurmak ve onları şirketinize katkı sağlayacak şekilde konumlandırmak istiyorsanız onların isteklerine saygı duymalı ve onları mutlaka dinlemeli ve anlamalısınız.


Aynı şekilde Y kuşağı da X kuşağının tecrübelerine saygı duymalı ve X kuşağından hem iş hem de hayatta öğrenebileceği birçok yeni şey olduğunu unutmamalıdır.Y kuşağını anlamak ve doğru şekilde yönetmek için zamanınızın azaldığını hatırlatmak isteriz çünkü çok yakında teknolojiyi ileri düzeyde kullanan, yüksek hayat standartları arzulayan ve aynı anda birçok şeyi halledebilen ancak dikkatleri de çabuk dağılan Z kuşağı da iş hayatındaki yerini almaya başlayacak 

"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.​​"​




X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et