Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 11.08.2021
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 3 dakika

​Zinde ve sağlıklı bir yaşam sürmenin temel gerekliliklerinden biri, kaliteli ve düzenli uykudur. Ne var ki, gündelik hayatın beraberinde getirdiği sorumluluklar, stres ve yoğun tempo nedeniyle zaman zaman uykuya dalmakta, kaliteli bir uyku çekmekte ya da uyku düzeni oluşturmakta zorlanabilirsiniz. Bu durumda da her yeni güne daha yorgun, keyifsiz ve enerjisi düşük bir ruh hali içinde uyanabilir, fiziksel ve psikolojik açıdan olumsuz etkilenebilirsiniz.
Her kişinin sağlık durumu, yaşam temposu, bağışıklık düzeyi ve uyku alışkanlıkları bir diğerinden farklı olabilir. Ancak uykuya dalmayı kolaylaştıran şeyler, elbette yalnızca koyunları saymaktan ibaret değil. Uyku konforunuzu ve kalitenizi artırmak için başvurabileceğiniz bazı genel ipuçları var. Gelin, “Rahat uykuya dalmak için ne yapılır?” sorusuna birlikte yanıt arayalım ve uyku kalitenizi artırabilecek ipuçlarına daha yakından göz atalım. 

Rahat Uyku İçin Ne Yapılmalı?


Uyku kalitesini artırmayı hedefleyen alışkanlık, uygulama ve ilkelerin geneli, uyku hijyeni olarak adlandırılır. Daha kolay ve rahat uykuya dalmak için aşağıda yer alan uyku hijyeni ipuçlarını gündelik yaşamınızın bir parçası haline dönüştürmeyi deneyebilirsiniz. 

Uyku Ortamınızı Gözden Geçirin


İdeal uyku ortamı, uykuya dalmaya yardımcı olan temel unsurlardan biridir. Uyuduğunuz süre boyunca düzenli olarak NREM ve REM dönemlerinden geçersiniz. NREM dönemi de kendi içinde dört evreye ayrılır ve üçüncü ile dördüncü evreler yavaş dalga uykusu olarak adlandırılır. Yavaş dalga ve REM uykusu evreleri, dinlendirici uykunun gerçekleştiği süreçlerdir. Çünkü vücutta büyüme hormonunun salgılanması, hücre ve dokuların yenilenmesi gibi birçok eylem ağırlıklı olarak bu süreçlerde gerçekleşir.
Çok sıcak ya da soğuk bir ortamda uyumak, uykuya dalmanızı güçleştirebileceği gibi REM ve yavaş dalga uykusunu azaltır. Uyku esnasında ışığa maruz kaldığınızda ise vücudunuzdaki melatonin salınımı süreci olumsuz etkilenir. İdeal uyku ortamını oluşturmak için yatak odanızın karanlık, sessiz ve 24°C’den düşük sıcaklıkta olduğundan emin olmalısınız. Ayrıca, odanızı düzenli olarak havalandırmak da uykuya daha rahat dalmanıza yardımcı olur.

Uyku Düzeninizi İnşa Edin


Yetişkinlerin sağlıklı ve zinde bir yaşam sürmek için gecede yaklaşık 7-8 saat boyunca uyuması tavsiye edilir. Kendinize yeterli ve kaliteli bir uyku düzeni oluşturduğunuz takdirde uykuya dalma sürenizi de günden güne kısaltabilir, daha rahat bir uyku çekebilirsiniz. Her gün mümkün olduğunca aynı saatte uyumak ve uyanmak, vücudunuzun sirkadiyen ritminin senkronizasyonunu geliştirmenize yardımcı olur. Gece yeterince uyuduğunuzda gün içindeki uyuklamaların da önüne geçebilir, böylece en ideal uyku zamanlamanızı belirleyebilirsiniz.
spor-uyku

Hareketsiz Yaşamdan Kaçının


Rahat uykuya dalmanın yolları, aslında yalnızca uyku saatlerinizde ve ortamınızda değil, gündelik yaşamınızın da önemli bir bölümünde gizlidir. Örneğin, düzenli olarak egzersiz yapmak, daha rahat ve verimli uyumanıza yardımcı olabilir. Çünkü egzersiz sırasında vücudunuzdaki kan akışı hızlanır, devamında da vücut sıcaklığınız düşer. Söz konusu düşüş, uykuya dalma sürecini tetikler. Ayrıca, gün içinde harcadığınız enerji düzeyi arttıkça toplam ve derin uyku sürenizde de artış yaşanır, böylece uyku kaliteniz de iyileşebilir.
Egzersizi uykuya dalma teknikleri açısından verimli bir araca dönüştürmek istiyorsanız sağlık durumunuza ve spor geçmişinize uygun bir program seçtiğinizden emin olmalısınız. Yatmadan en az 3 saat önce düşük ya da orta şiddetteki dayanıklılık egzersizleri yapabilirsiniz. Uykudan hemen önce ağır egzersizler yapmak, uyku kalitenizi olumsuz etkileyebilir.

Uyku Öncesi Besin Alımınızı Düzenleyin


Uykuya dalma yöntemleri ve ipuçlarını hayata geçirmek için beslenme düzeninizi ve gündelik alışkanlıklarınızı da gözden geçirmeniz önem taşır. Alkol ve sigara, içerdikleri uyarıcı etkili maddeler nedeniyle özellikle uyku öncesinde ya da aşırı tüketildiklerinde yetersiz uykuya neden olabilir. Söz konusu risk, kafein içeren içecekler de geçerlidir. Rahat ve kaliteli bir uyku çekmek için yatmadan yaklaşık 4-6 saat öncesinde yemek rutininizi sonlandırabilir, gece saatlerinde kahve tüketmemeye özen gösterebilirsiniz.
Yaz sıcakları, geceleri uykuya dalmak birçok kişi için daha da zorlaşabilir. Eğer siz de bu dönemde uyku kalitenizin düştüğünü ya da uykuya dalmakta güçlük çektiğinizi düşünüyorsanız yaz aylarında rahat uyuma ipuçlarına buradan ​ulaşabilirsiniz. 







Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.














X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et