Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 1.09.2020
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 3 dakika

​Pazarlama profesyonelleri, markalarını hedef kitlelere ulaşabilmek, onları cezbederek sadık birer kullanıcıya dönüştürmek için yenilikçi yollar denemekten asla kaçınmıyor. Popülaritesi giderek artan oyunlaştırma da bu yollardan biri. Peki, oyunlaştırma nedir ve nerelerde kullanılır? İşte, oyunlaştırmaya dair bilmeniz gerekenler...​

Oyunlaştırma Nedir?

Son yıllarda pazarlama dünyasında en sık kullanılan terimlerden biri, kuşkusuz oyunlaştırma (gamification). Dev global markalardan yenilikçi girişimlere varana kadar pek çok işletme, pazarlama stratejilerine oyunlaştırmayı dahil ediyor. Peki, oyunlaştırma nedir? Oyunlaştırma tanımı çok farklı şekillerde yapılabilse de bu kavramı en basit haliyle “oyun olmayan aktivitelere oyun elementleri eklemek” şeklinde özetlemek mümkün.

Tanımı biraz daha netleştirmek gerekirse oyunlaştırma “oyun oynamanın tipik elementlerinin (puan kazanma, diğerleriyle rekabet, keşfetme ve merak uyandırma vb.) diğer aktivite alanlarına uygulanması” olarak da tanımlanabilir. Bir pazarlama tekniği olarak oyunlaştırmanın amacı; hedef kitlenin ürünle ya da hizmetle bağ kurmasını sağlamak, onları satın alma konusunda motive etmek ve tüm bu süreci eğlenceli hale getirmek.​

Oyunlaştırma Nerelerde Kullanılır?

Oyunlaştırma özellikle dijital pazarlamanın yükselişiyle popüler hale gelse de esasında çok daha eskiden beri kullanılan bir yöntem. Eğitimden insan kaynaklarına pek çok uygulama alanı olan oyunlaştırma, günümüzde daha çok pazarlama trendlerinde karşımıza çıkıyor. Hemen hemen tüm sektörlerin pazarlama stratejilerinde kullanılmaya uygun bir yöntem olarak markalara sonsuz ihtimaller ve imkanlar sunuyor. İşte, oyunlaştırmanın kullanım alanlarından bazıları:
Markalar, müşterilerinin puan kazanmasına ve daha sonra bu puanları harcamasına yönelik interaktif oyunlar tasarlayabiliyor. Örneğin dünyaca ünlü bir kahve mağazası zinciri, kullanıcılarının mobil uygulama üzerinden bir sadakat kartı oluşturabilmelerini sağlıyor. Kullanıcılar, bu kartla akıllı telefonları üzerinden mobil ödeme yapmakla kalmıyor, her kahve siparişlerinde yıldız elde ediyor. Üstüne üstlük belirli bir yıldız sayısına ulaşınca ikram kahve kazanmak mümkün.

Rekabet içeren oyunlaştırma uygulamaları ve liderlik tabloları, müşterilerin markaya ilgisini taze tutuyor. Dünya çapında binlerce amatör ve profesyonel sporcunun dahil olduğu sanal koşu kulübü, rekabet içeren oyunlaştırma uygulamalarının en bilinenlerinden. Sanal koşu kulübünün kullanıcıları global bir topluluk yarışmasına katılarak 7 milyon kilometre hedefi için koşabiliyor. Rekabet dozunun hayli yüksek olduğu uygulama, kullanıcıları motive etmekle kalmıyor, koşu koçu ile hedeflerine ulaşmaları için onlara destek oluyor.

Müşteri sadakat ve ödül programları, oyunlaştırma tasarımları sayesinde daha cazip hale getirilebiliyor. Para harcadıkça puan ya da statü kazanmak ve daha sonra bu kazançlardan somut faydalar elde etmek, müşterileri markaya bağlıyor. Türkiye’nin lider yemek siparişi sitesinin popüler oyunlaştırma kampanyası, muhtarlık yarışı bunun başarılı bir örneği. Bu kampanyada kullanıcılara puan kazandıran yüzden fazla eylem var. Kullanıcılar puan durumlarını ve sıralamalarını herkese açık haftalık puan tablosu üzerinden takip edebiliyor, bu da rekabeti artırıyor.

Dünya çapında tanınan Çin merkezli alışveriş sitesinin mobil uygulamasında kullanıcıların ağaç yetiştirebildiği bir oyun yer alıyor. Ağaç yetiştirdikçe indirim kuponu kazanan kullanıcılar, bu oyun sayesinde sıklıkla uygulamayı kontrol etme ihtiyacı duyuyor. Böylece siteye yeni eklenen ürünleri görme ve alışveriş yapma ihtimalleri de artıyor.

Yeni çalışanlar için geliştirilen onboarding süreçlerine destek olmak için kurgulanan oyunlaştırma uygulamaları, çalışanların iş yerine daha kolay uyum sağlamasını kolaylaştırıyor. Dünyaca ünlü bir otel zincirinin sanal otel oyunu, eksiksiz bir otel simülasyonu sunarak yeni çalışanların son derece eğlenceli bir yöntemle kurum içi kuralları ve temel uygulamaları öğrenmelerini sağlıyor.

Oyunlaştırmayı hangi amaçla kullanırsanız kullanın, oyunlaştırma tasarımına ve kullanıcı deneyimine özen göstermeniz büyük önem taşıyor.​


Oyunlaştırmanın Avantajları Nelerdir?

​Oyunlaştırma deneyimi doğru tasarlandığında hem kullanıcılara hem de markalara büyük avantajlar sağlıyor, işte bu avantajlardan öne çıkanlar:

Marka bilinirliğine katkı sağlıyor
Markalar, başarılı oyunlaştırma uygulamaları sayesinde hedef kitleleriyle daha fazla temas kurabiliyor. Sosyal medya stratejileri ile desteklenen eğlenceli oyunlaştırma kampanyaları, markaların yüz binlerce kişiye ulaşmasını sağlıyor.

Kullanıcı etkileşimini artırıyor
Markaları hedef kitleleriyle daha etkili ve kalıcı bağlar kurmaya çalıştığı bu dönemde oyunlaştırma, güçlü bir araç olarak öne çıkıyor. Mevcut kullanıcıların markaya olan ilgilerini her daim sıcak tutmak ve onlarda sadakat yaratmak için en etkili yöntemlerden biri oyunlaştırma. Ayrıca oyunlaştırma, kullanıcıların birbiriyle olan etkileşimine de katkıda bulunuyor.​

Kullanıcı motivasyonunu artırıyor
Mevcut kullanıcıları yeniden aksiyona ikna etme aracı olarak tanımlanabilecek tutundurma çalışmalarında da oyunlaştırmanın güçlü bir etkisi var.​

Veri toplamaya yardımcı oluyor
Big Data (Büyük Veri) çağının en önemli cevheri olan verileri toplama konusunda da oyunlaştırma eşsiz bir araç. Mevcut müşteriler ve hedef kitle hakkında yasal yollarla kişisel bilgi edinmenin bir yolu olan oyunlaştırma, markalara gelecekte yapacakları kampanyalar için oldukça önemli bir güç kazandırıyor.​

Z kuşağının dikkatini çekiyor
Tüm trendleri şekillendiren Z kuşağının dikkatini çekmek, çok da kolay değil. Oyunlaştırma, akıllı telefonlarla büyüyen bu kuşağın radarına girmek ve markanın geleceğine yatırım yapmak için harika bir yol. 

İster markanızın hedef kitlesine ulaşmak, ister çalışanlarınızın motivasyonunu artırmak için oyunlaştırma uygulamalarından faydalanabilir, oyunun gücünü arkanıza alarak hedeflerinize ulaşabilirsiniz. 

"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir."​



X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et