Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 12.02.2021
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 dakika
​Teknolojinin hızla geliştiği ve her geçen gün yeni çözümler sunduğu günümüzde hem internet kullanıcı sayısı hem de internet kullanımı gittikçe yükseliyor. İnternet kullanımı deyince akla ilk gelen araçlardan biri de arama motorları oluyor. Her ne kadar sosyal medya platformlarında yoğun zaman geçirilse de her internet kullanıcısı günde en az bir defa arama motorlarını da ziyaret ediyor.
İş Bankası blog olarak bu yazımızda arama motorlarının nasıl ortaya çıktığını, nasıl çalıştıklarını ve dünyada en çok kullanılan arama motorlarını inceleyeceğiz.

Arama Motoru Nedir?


Arama motoru, merak edilen ya da öğrenilmek istenilen bilgilerin internet üzerinde yer aldığı sitelere ulaşmamızı sağlayan ve aradığımız sözcükler ya da sözcük grupları ile alakalı arama sonuçlarını önümüze sıralayan sistemdir. Arama motoru temel olarak; web robotu, arama indeksi ve kullanıcı arama birimi olarak adlandırılan üç bölümden oluşur. 

Arama Motoru Ne İşe Yarar?


İnternette yer alan tüm bilgileri, çeşitli kodlar aracılığıyla okuyan arama motorları bu bilgileri, HTML olarak internet kullanıcılarına sunar. İnternet kullanıcılarının aradığı kelime ya da kelime grupları ile alakalı web siteleri, arama motorlarının belirledikleri uygunluk kriterlerine göre en çok tıklananlardan en az tıklananlara doğru bir sıralamayla kullanıcının arama yaptığı sayfada listelenir.
Arama motorları çok sık kullanılır çünkü arama motoru sonuçlarını görmeden bir siteye direkt tıklayabilmek için o sitenin URL bilgilerini direkt arama çubuğuna yazmanız gerekir. Örneğin; İş Bankası’nı arama motorunda aramak istediğinizde, kullandığınız tarayıcınıza direkt “İş Bankası” yazmak, arama çubuğuna isbankasi.com.tr yazmaktan çok daha pratik olacaktır.
Arama motorları, çoğu zaman spesifik bir siteye girmekten ziyade, aranılan bilgiye ulaşmak için ilgili siteleri ziyaret etme amacıyla kullanılır. Örneğin; arama motorunuza “Kredi faiz oranları” yazdığınızda birçok sonuç ile karşılaşır ve karşınıza çıkan ilk sitelerden birine tıklarsınız. Çünkü amacınız sadece kredi faiz oranları ile alakalı bilgi almaktır ve bu noktada arama motorları da size en uygun sonuçları sunacaktır.

arama-gorsel

Arama Motorları Nasıl Çalışır?


Ziyaret ettiğiniz arama motorunun size sonuç sunabilmesi için, internette var olan içerikler ile indekslenmiş olması şarttır. Bu işlem; web sitelerinin birbirlerine bağlantı vermeleri, verilen bağlantılar aracılığıyla web sitelerinin dolaşılması ve ulaşılan sayfa içeriklerinin depolanması ile elde edilir.
İndekslerin aranabilir hale gelmesini, kullanıcı arama birimi sağlar. Sitelerin arama motorlarına indekslenebilmeleri için arama motorlarına kayıt yaptırmaları gerekebilir. Böylece arama motorları, aranan sözcüklerden yola çıkarak kullanıcıyı ilgili sitelere yönlendirir. 
İçerik üreticileri ve web site sahiplerinin, kendi sitelerini arama sıralamalarında üst sıralara taşımak için SEO "Arama motoru optimizasyonu" adı verilen ve arama motorlarının belirlediği kriterlere uygun düzenlemeleri yapmaları gerekir. Çünkü arama motorları, internet kullanıcılarına en iyi sonuçları sunmak ister ve bunun için de web sitelerinden bazı kurallara uymalarını ve kullanıcılara ihtiyacı olan bilgileri en doğru şekilde sunmalarını isterler. Web sitenizin SEO çalışmalarını yaparken, arama motorlarının yayınladığı güncel bilgileri takipte kalmanız, benzersiz içerikler üretmeniz, web sitenizin tasarımından yapısına kadar kullanıcı dostu olması ve web sitenizde yazım kurallarına uygun, faydalı içerikler olması oldukça önemlidir. Örneğin, kopya içerik ürettiğiniz durumlarda arama motorlarında ön sıralarda yer almanız imkansız hale gelir çünkü arama motorları kopya içerikleri indeksleyemez. Bu da site ziyaretlerinizin düşük olması, içeriklerinizin ilgili kitleye ulaşmaması, hizmet ve ürünlerinizin satışını yapmakta zorlanmanız anlamına gelir.

Arama Motoru Tarihi


İlk arama motoru Archie, 1990 yılında, bir üniversite öğrencisi olan Alan Emtage tarafından geliştirildi ancak bu arama motorunun algoritması günümüzdeki arama motorlarından çok farklıydı. Çünkü bu sistem, dosya arama üzerine kurgulanmıştı. Bunu, şu an bilgisayarınızda dosya araması yapmaya benzetebilirsiniz. 
Arama motorlarının günümüzde kullandığımız hale gelmesi, süreç aldı. Günümüzde hala varlığını sürdüren ve popüler arama motorları arasında gösterilen Yahoo, 1995 yılında hizmete başladı. Yahoo, ilk zamanlarında arama motoru olarak hizmet vermiş, sonrasında ise e-posta vb. benzeri hizmetler de sunarak, şirket hacmini geliştirme yoluna girmiştir.
Yıl 1998’i gösterdiğinde, şu an dünyada en çok kullanılan ve hayatımızdaki etkisini her geçen gün arttıran Google kurulmuştur. Google Search’ün internet ortamında hayata geçmesi ise 1999 yılında olmuştur.

Dünyada En Çok Kullanılan Arama Motorları Nelerdir?


Google, dünyada en çok tercih edilen arama motorudur. Google’ın birçok ürünü vardır ancak Google arama motoru, en çok kullanılan Google ürünüdür. Google, kullanıcılarına en iyi deneyimi yaşatmak için algoritmasını sürekli güncellemekte ve geliştirmektedir.
Arama motoru devi Google, kullanıcılarının arama alışkanlıklarını yakından izliyor ve arama alışkanlıkları ile ilgili kataloglar oluşturarak bu bilgileri reklam verenler ve diğer ilgili taraflarla paylaşıyor. Hem kullanıcıları hem de reklam verenler için geliştirilmiş çözümler sunan Google, önümüzdeki süreçte de sektördeki liderliğini koruyacak gibi görünüyor.
Türkiye’de de geniş bir kullanıcı kitlesi bulunan Yandex, Rusya’nın en popüler arama motorudur. Basit ve kullanıcı dostu bir ara yüze sahip Yandex, aynı zamanda işlevsel araçlar sunuyor. Çevirisi, haritası, analitiği, bulut depolaması ve e-posta hizmeti bulunan Yandex, Google’ın en önemli rakibi olarak gösteriliyor.
Microsoft güvencesi sunan Bing de dünyanın en kaliteli arama motorları arasında yer alıyor. Bing içerisinde, kullanıcıların arama yaparken aynı zamanda puanlama yapmalarına da olanak sağlayan bir ödül programı hizmeti bulunuyor. Kullanıcılar kazandıkları bu puanları, Microsoft ve Windows mağazalarında alışveriş yaparken kullanabiliyor.
Yahoo, Baidu, Ask.com da popüler arama motorları arasında gösterilmektedir.





Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.





X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et