Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 09.03.2021
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 3 Dakika
​İnovasyon, başta teknoloji olmak üzere birbirinden farklı alanlarda yaygın olarak kullanıldığı için alışılmış kavramlar arasında yer alsa da aynı şeyi yıkıcı inovasyon için söylemek zor. Temelde “yenilik” anlamına gelen inovasyonun yıkıcı olabilmesi için bazı özel şartlara uyması gerekiyor. Ancak günümüzde neredeyse her inovatif gelişme “yıkıcı inovasyon” adıyla anıldığından dolayı, bu ifade yoğun şekilde kafa karışıklıklarına yol açabiliyor. Siz de yıkıcı inovasyonun net tanımını ve özelliklerini öğrenerek bu konuda doğru ve detaylı bilgi sahibi olabilirsiniz. 

Tam Olarak Yıkıcı İnovasyon Nedir?


Yıkıcı inovasyonun tanımını netleştirebilmek için öncelikle inovasyonun tam olarak ne anlama geldiğini bilmek gerekiyor. İnovasyon, en temel haliyle; “Birbirinden farklı alanlardaki yenilikçi fikirlerin ekonomik işleyişe uygun hale getirilmesi.” anlamına geliyor. Değişik alt türlere sahip olan inovasyonun her alanda giderek kızışan rekabet sonucu ortaya çıkmış çeşitlerinden biri de yıkıcı inovasyon olarak adlandırılıyor. 

Yıkıcı inovasyon (disruptive innovation), bir firmanın benzersiz bir pazar yaratması ya da mevcut bir pazarda düşük maliyet gibi görece cazip avantajları tüketiciye sunarak ilgili pazarı ele geçirmesi sürecini özetleyen bir kavram. Agresif pazarlamayla benzer yanları bulunan yıkıcı inovasyon, bir şirketin tüketiciye daha önce görülmemiş bir ürün veya hizmet sunması ya da aynı şeyi diğerlerinden daha düşük maliyetli veya daha kolay ulaşılabilir bir hale getirmesi sonucunda gerçekleşiyor. 

Bir Yeniliğin Yıkıcı Sayılabilmesi için Sahip Olması Gereken Özellikler


İnovasyon gibi yıkıcı inovasyon da bilişimden finansa, perakendeden ulaşıma birbirinden farklı alanlarda ortaya çıkabiliyor. Bunun için gerçekleşmesi gereken iki temel kriter bulunuyor. Bunlardan ilki; daha önce benzeri olmayan bir ürünü ya da hizmeti piyasaya sürmek. Örneğin; ilk akıllı telefon modeli bu tarzdaki yıkıcı inovasyon için mükemmel bir kanıt oluşturuyor. Ardından gelen ve akıllı telefon pazarında yer edinmek isteyen diğer teknoloji markaları ise aynı özellikleri çok daha düşük fiyatlarla tüketiciye sunuyor. Böylece onlar da piyasada kendilerine ciddi bir yer edinmeyi başarıyor. Bu da yıkıcı inovasyonun diğer bir şeklini meydana getiriyor. 

Benzer örneklere hizmet sektöründe de rastlamak mümkün. Örneğin; dünyanın ilk e-ticaret sitesi, alışveriş algısını köklü şekilde değiştirerek online alışveriş kavramını yaratıyor. İlgili firma tarafından sunulan bu eşsiz hizmet de yıkıcı inovasyon için ideal bir örnek olarak kabul ediliyor. Diğer yandan bayrak taşıyıcı büyük havayolu şirketlerine karşılık düşük maliyetli uçuş imkanı sunan ekonomik havayolu şirketleri de yıkıcı inovasyonun diğer bir kanadını oluşturuyor. Ayrıca bu tarz örneklere otomotivden bankacılığa kadar neredeyse her sektörde rastlanabiliyor. 

Bu iki ayrı yıkıcı inovasyon türünün birbirine karıştığı komplike senaryolarla da karşılaşılabiliyor. Örneğin; Online yemek siparişi fikrini hayata geçiren ilk firmanın ardından daha düşük komisyon ücretleri ve daha fazla indirimli menü seçenekleri sunan farklı bir firma, diğer firmanın pazar payını ciddi oranlarda azaltabiliyor. Bu da çoğu zaman pazar payı daralan ilk firmanın maliyetlerini düşürmesi ve yenilikten uzak daha ekonomik adımlar atmasına yol açıyor. Bu yüzden yıkıcı inovasyon, benzersiz ürünler veya hizmetler sunmuş olsa dahi tüm şirketler için her zaman büyük bir risk anlamına geliyor. 

Franchising Kredisi, Kadın Girişimci, Workup Girişimcilik Programı ve Teknolojik Girişimci Paketi gibi farklı girişimcilik destekleriyle tüm inovatif fikirlerinizi gerçeğe dönüştürmenizi sağlayan Girişimci Bankacılığı​, yepyeni bir sayfa açmanızı tahmin ettiğinizden çok daha kolay bir hale getiriyor. Siz de girişimcilere özel bu yenilikçi hizmetlerden faydalanarak belki de uzun süredir hayalini kurduğunuz bir fikri hayata geçirebilirsiniz. 




Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.





X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et