Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 02.06.2021
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 dakika
​Dünyaya ilk gözlerimizi açtığımızda hayata nefes ile başlıyoruz. Bebeklik ve ilk çocukluk dönemlerinde ise doğamız gereği doğru şekilde nefes alıyoruz. Bebeklerin çok yüksek bir tonda ağlarken dahi seslerinin kısılmamasının sebebi doğru nefes alıp vermeyi bilmeleridir. Zaman içerisinde stres, heyecan, sevinç, panik gibi duygu değişimlerinin de etkisiyle doğru nefes almayı unutup, nefes bölgemizi değiştiriyoruz ve bu da yaşam kalitemizin düşmesine, hem duygusal hem de fiziksel olarak iyi hissetmememize hatta sağlık sorunları yaşamamıza sebep olabiliyor. 

Bir yılı aşkın süredir hem dünyada hem de ülkemizde devam eden koronavirüs salgını sebebiyle birçok kişi uzun süredir evlerinde zaman geçiriyor. Sürekli evde olma ve her şeyi evden yönetme hali ve sosyal yaşamdan, doğadan, aktivitelerden uzak kalmak bir süre sonra kaygı, stres, depresyon gibi sonuçlar doğurabiliyor. Bu noktada hem beden hem de ruh sağlığını dengede tutmak oldukça önem kazanıyor. Bunu sağlamanın en basit ve en etkili yöntemlerinden biri de doğru nefes alıp vermeyi öğrenmek ve bunu alışkanlık haline getirmekten geçiyor. İş Bankası blog olarak bu yazımızda, doğru nefes almanın faydalarına ve kendi kendimize öğrenebileceğimiz nefes egzersizlerine odaklandık.

Doğru Nefes Almanın Faydaları


Hayatımızda sadece nefes alıp verme alışkanlığımızı değiştirerek ve doğru nefes almayı öğrenerek dahi birçok noktada ilerleme kaydedebiliriz.
Doğru nefes aldığımızda;

Bağışıklık sistemi güçlenir ve hastalıklara karşı direncimiz artar. Çünkü vücutta her bölge, ihtiyaç duyduğu kadar oksijeni alabilir.
Kiloyu yönetmek daha kolay bir hal alır. Sağlıklı ve ideal kilonuzda kalma ihtimaliniz artar.
Bütünsel iyi olma hali cilde de yansır. Cilt, sağlıkla ışıldar.
Uyku düzeni çok daha kaliteli olur. Uykuya dalmakta zorlanma, ya da uzun süre uyumanıza rağmen kendinizi halsiz hissetme gibi sorunlar ortadan kalkar. Doğru nefes almayı öğrenmeniz sayesinde verimli ve ideal bir uyku düzenine geçişiniz kolaylaşır.
Yeterli oksijeni alan vücut, genç ve diri kalır. Yaşlanma süreci uzar.
Hafızanız ve odağınız sizi şaşırtacak kadar iyi bir noktaya gelir. Çünkü doğru nefes alıp verme alışkanlığınız sayesinde anda kalabilir ve stres seviyenizi azaltarak, o an odaklanmanız gereken konulara rahatlıkla odaklanabilirsiniz.
Doğru nefes almayı alışkanlık haline getirdiğinizde yaratıcılığınızda artış meydana geldiğini de gözlemleyebilirsiniz. Uzun süre düşünüp istediğiniz kadar iyi fikir bulamadığınız konularda bir anda harika fikirler geliştirmeye başlayabilirsiniz.
Stres, anksiyete, depresyon gibi durumları çok daha iyi yönetebilirsiniz. Doğru nefes alma yolunda ilerlerken stresinizin azaldığını, depresyon halinden çıktığınızı hissedebilirsiniz. Çünkü beden ve ruh sağlığı birbiri ile bağlantılıdır. Bedeninizde iyi şeyler meydana gelirken ruhunuz da bu ilerlemeye tepkisiz kalmayacaktır.


Evde Uygulayabileceğiniz Nefes Teknikleri


Karından Nefes Almak


Gözlerinizi hafifçe kapatın ve rahat bir pozisyona geçtikten sonra bir elinizi göğsünüzün diğer elinizi ise karnınızın üzerine koyun. Doğal akışınızda nefes alıp verin ancak bunu yaparken nefesinize odaklanın. Bu yöntemi uygularken, göğsünüzü değil, diyaframınızı şişirmeniz oldukça önemlidir. Ellerinizin nefes alıp verdiğiniz bölgelerde olması, nefes akışını hissetmeniz ve doğru nefes alıp almadığınızı kontrol etmeniz açısından fayda sağlayacaktır.
Bu nefes egzersizini 6 – 10 dakika aralığında her gün uygulayabilirsiniz. Böylece kalp atışınızı, kan basıncınız ve tansiyonunuzu düzenleyebilirsiniz.

Eşit Nefes Almak


Bu nefes egzersizinde, burnunuzdan solumanız çok önemlidir. Nefes alırken içinizden dörde kadar sayın. Aynı şekilde nefesinizi verirken de dörde kadar sayın. Zaman içinde dört saniyeyi altı ve sekiz saniye aralıklarına da taşıyabilirsiniz. Bu nefes egzersizini özellikle kendinizi sinirli ve stresli hissettiğiniz anlarda uygulayabilirsiniz. Böylece kısa süre içinde sinir sisteminizin rahatlamasını sağlayabilirsiniz.​
nefes-egzersizi-yapma 

Dönüşümsel Nefes


Yaşamın her anında ihtiyaç duyduğumuz temel şeylerden biri dengedir. Dönüşümlü nefes alma egzersizi de tam bu noktada devreye girer. Doğru ve düzenli uygulandığında uzun vadede huzur veren, denge sağlayan bu nefes egzersizini uygulamak için öncelikle sağ başparmağınız ile sağ burun deliğinizi kapatın ve nefes alın. Sonra yavaşça nefesinizi verin. Bu sefer sol burun deliğinizi kapatın ve uygulamayı tersten tekrarlayın. Arka arkaya sol ve sağ burun deliklerinizi kapatıp açarak egzersize setler halinde devam edebilirsiniz.
Bu nefes tekniği ayrıca nefes alma kanallarınızın temizlenmesi ve burnunuzun açılmasında da size yardımcı olacaktır.

Kapalabhati 


Kafatası Parlatan Nefes olarak da bilinen bu egzersiz, beynin uyanmasında ve vücut ısısının artmasında oldukça etkilidir. Aynı zamanda karın bölgesini çalıştırarak hareket verir.
Bu nefes tekniğini uygulamak için uzun, yavaş bir nefes alın ve odağınızı alt karın bölgenize tutarak güçlü bir nefes verin. Bu rutini 1-2 saniye aralıklarla 10 set halinde yapabilirsiniz.

 4-7-8 x 7 Nefes Egzersizi 


Gün içerisinde sık sık kaygı, korku, endişe gibi duygularla baş etmemiz gerekiyor. Böyle anlarda rahatlamak için 4-7-8x7 nefes egzersizinin gücünden yararlanabilirsiniz. 
Bu egzersizi uygularken, içinizden 4'e kadar sayın ve burnunuzdan nefes alın. Sonra aldığınız nefesinizi tutun, 7'ye kadar sayın ve 8'e kadar sayarken ağzınızdan yavaş yavaş nefesinizi verin. Bunu 7 set halinde yaptığınızda rahatladığınızı ve endişelerinizin azaldığını fark edebilirsiniz.

Nefes egzersizlerinizi, günlük hayatınıza değer katan ve hem bedensel hem de ruhsal farkındalığınızı arttıran mindfulness çalışmaları​ ile destekleyebilirsiniz. 




Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.





X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et