Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 11.02.2022
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 Dakika
​Son zamanlarda tüm dünyada yankı uyandıran metaverse, şimdiden geniş bir kitlenin ve pek çok büyük şirketin odak noktası olmayı başardı. Gelecekte pek çok alışkanlığı değiştirmesi ve heyecan dolu dünyaların kapılarını aralaması beklenen metaverse, pek çok insanın henüz adını duymadığı ve hakkında bilgi sahibi olmadığı bir kavram. Gelin, büyük bir potansiyel barındıran bu kavramı beraber inceleyelim.

Metaverse Nedir?


İlk kez 1990’lı yılların başında gündeme gelen metaverse kavramı; Yunanca “öte, sonra” anlamına gelen “meta” ve İngilizce “evren” anlamına gelen “universe” kelimelerinin birleşiminden oluşur. Bu haliyle metaverse sözcüğü, dilimize “öte evren” olarak çevrilebilir. Metaverse, ülkemizde “sanal evren” ismiyle de sıkça anılır. Amerikalı yazar Neal Stephenson tarafından kaleme alınan “Snow Crash” adlı romanın, metaverse kelimesinin ilk kullanım yeri olduğu kabul edilir. Stephenson romanında, insanların avatar adı verilen üç boyutlu karakterlerin bulunduğu sanal ortama bu ismi vermiştir. Stephenson, romanın yazıldığı tarihlerde edebiyat çevreleri tarafından gerçeklikten uzak olmakla eleştirilmiştir.

1992 yılında temeli atılan bu kavram, günümüzde de insanların avatarlarını yaratarak pek çok aktiviteyi gerçekleştirebildiği sanal bir evreni ifade etmek için kullanılır. Yazarın “kripto” ve “blockchain” gibi, günümüzün popüler kavramlarına da değinmesi ilginç bir ayrıntıdır.

Metaverse; bilgisayarlar, artırılmış gerçeklik cihazları, akıllı telefonlar ve VR gözlükler gibi aletler aracılığıyla, sanal olarak oluşturulmuş ortamları deneyimlememizi sağlar. İnsanlar bu sanal evrenlerde arkadaşlarıyla ve diğer insanlarla sosyalleşebilir, oyunlar oynayabilir, konser ve benzeri etkinliklere katılabilir. Bu yönüyle metaverse’ü internet 3.0 ve blockchain teknolojilerini harmanlayan yeni bir siber platform olarak da tanımlayabiliriz.

Metaverse'ün Kullanım Alanları ve Potansiyeli


Hayatımıza ağırlıklı olarak oyun dünyasıyla birlikte giriş yapan metaverse, blockchain ve finans dünyası üzerindeki etkileri  bakımından oldukça önemli bir yere sahiptir. Kripto para birimlerinin ve NFT adı verilen değiştirilemez varlıkların kullanıldığı metaverse evreni, kısa sürede büyük bir ekonominin de oluşmasını sağlamıştır. Kripto para birimleri aracılığıyla insanlar, sanal evrende birçok varlık ve hizmeti NFT olarak satın alabilmektedir.  Konuya merak duyan pek çok insan, NFT nedir?​ sorusunu da sıkça dile getirmektedir.  Türkçeye “değiştirilemez token” olarak çevrilebilen NFT’ler, temsil ettikleri varlığın sahipliğini blok zinciri aracılığıyla garanti altına alan ve taklit edilemeyen kripto varlıklardır. Bu özellik, metaverse’deki varlıkların değer kazanmasının temel sebebidir. Örnek vermek gerekirse; metaverse içinde bir arsaya sahip olan kullanıcılar, bu varlığın NFT’sini başka kullanıcılara satabilir. Arsa ve gayrimenkul gibi metaverse satışları, günümüzde oldukça popülerdir. Ülkemizde ve dünyada pek çok kullanıcı, metaverse üzerinden arsa satın alabilir.

Bu arsalar; kullanıcıların sanal dünyada kendilerine hayallerindeki gibi bir ev inşa etme, sanal para birimlerini kazanabilecekleri işletmeler kurma vb. imkânlar sunar. Büyük şirketler de farklı metaverse platformları üzerinden arsalar satın alarak, dünyanın ilk sanal mağazalarını hayata geçirmeye başladı. Kullanıcıların kripto para birimleriyle alışveriş yapabildiği bu mağazalar satın alınan ürünlerin metaverse’de kullanabilmesini sağlıyor. Bu özelliği sayesinde çok kısa bir süre içerisinde büyük bir pazar payı oluşturan metaverse, Facebook’un köklü bir değişime giderek adını Meta olarak değiştirmesini bile sağladı. Sanal gerçeklik teknolojileri üreticisi Oculus markasını satın alarak bu alana daha fazla ilgi ve kaynak aktarımı yapan Meta, günümüzde metaverse’ün inşası için en fazla yatırım yapan markalar arasında yer alıyor. Metaverse’ün sahip olduğu bu büyük potansiyel, her geçen gün daha çok insanı ve şirketi bu evrene dâhil ediyor.

metaverse nedir​​​

​Metaverse'de Bizi Neler Bekliyor?


Yakın zamandaki etkinliklere bakıldığında, bizi gelecekte harika bir deneyimin beklediği anlaşılıyor. Epic Games’in “Fortnite” adlı oyunda gerçekleştirdiği Travis Scott konseri, en çok sevilen metaverse etkinliklerinden biri oldu. Dünya çapında 12,3 milyon oyuncunun katıldığı konser, nefes kesen görsel efektler ile sürükleyici bir deneyim sundu. Yalnızca kullanıcılar ve şirketler değil, sivil toplum kuruluşları ve dernekler de metaverse’ü etkili bir şekilde kullanmaya başladı. Her geçen gün daha fazla grup toplantısı ve konferans, metaverse’de gerçekleştiriliyor., Gelecekte de konserlerin, canlı gösterilerin ve diğer pek çok etkinliğin yer alacağı metaverse, sınırlarını hayal gücünün belirlediği eşsiz bir evren sunuyor.

Siz de metaverse teknolojisini destekleyen, merak uyandırıcı blok zinciri dünyasına İş Portföy Blockchain Teknolojileri Karma Fon sayesinde giriş yapabilirsiniz. Blockchain teknolojilerini geliştiren şirketlere yatırım yapabileceğiniz bu hizmet sayesinde, birikiminizi iyi bir şekilde değerlendirebilirsiniz. Bu hizmete İş Bank Dijital Bankacılık​ aracılığıyla hemen ulaşabilir ve işlemlerinizi online olarak gerçekleştirebilirsiniz.


Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.​​​​


X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et