Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 02.07.2021
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 dakika

Elektronik imza, resmi olarak uyguladığınız her türlü süreçte ıslak imzanın yerine geçen bir dijital uygulamadır. Hukuki nitelikleri bakımından da ıslak imza ile aynı özelliklere sahip olan elektronik imza, ıslak imza gibi belirli bir şekle sahip değildir. Farklı karakterler, harfler ya da sembollerden oluşan e-imza, bu anlamda ıslak imzadan farklıdır ve imzalayan tarafın kimliğini doğrulamak amacıyla başka bir elektronik veriye eklenerek kullanılır.
E-imza ve ıslak imza hukuki nitelikleri bakımından aynı olmakla birlikte bazı alanlarda birtakım istisnaları bulunuyor. Bu istisnaları aşağıdaki şekilde sıralamak mümkün:

Evlenme,
Veraset ve intikal,
3. tarafın şahitliğini gerektiren emlak alım satım işlemleri için ıslak imza gerekiyor. 

E-İmza Nasıl Alınır?


Elektronik imza, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından onaylanmış olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılar ile sunulur. Bu hizmet sağlayıcı firmaların listesine BTK resmi web sitesi üzerinden ulaşabilirsiniz. Elektronik imzanızın aktif hale gelebilmesi için önce kart sürücü yazılımını cihazınıza kurmanız gerekir. Bu yazılımı, size elektronik imzanın yanında sunulan medya veya e-imzayı edindiğiniz firmanın web sitesi üzerinden kurabilirsiniz.
Peki, e-imza nasıl kullanılır? Bilgisayarınızda e-imza kurulum işlemini tamamladıktan sonra hesabınıza giriş yapabilir, sertifikanızı kullanmaya başlayabilirsiniz.

E-İmza Başvuru Sürecinde Gereken Belgeler Nelerdir?


Elektronik imzanın iki farklı çeşidi var: Bireysel e-imza ve kurumsal e-imza. Her biri için başvuru sırasında talep edilen belgeler farklı. Peki, elektronik imza başvurusu için hangi belgeler gerekir?

Bireysel e-imza için gereken belgeler:

Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ile başvuru formu,
Başvuruyu yapan kişinin T.C. kimlik numarasının yer aldığı nüfus cüzdanı, sürücü belgesi veya pasaportu gibi fotoğrafının bulunduğu geçerli bir resmi kimlik belgesinin aslı.Kurumsal e-İmza için gereken belgeler:
Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ile başvuru formu,
İmza sirkülerine ait fotokopi,
Ticaret Sicil Memurluklarından alınacak son 6 aya ait faaliyet belgesinin aslı,
Başvuruyu yapan kişinin T.C. kimlik numarasının yer aldığı nüfus cüzdanı, sürücü belgesi veya pasaportu gibi fotoğrafının da bulunduğu geçerli bir resmi kimlik belgesinin aslı.

E-İmzanın Kullanıldığı Yerler Nelerdir?


E-imza genel olarak kamuda ve ticari sözleşmelerde kullanılır. E-imzanın kullanım alanları aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

Kurumlar arası iletişim,
Sosyal güvenlik uygulamaları,
Vergi ödemeleri,
ÖSS, LES, KPSS, pasaport başvuruları,
İnternet bankacılığı,
E-Sözleşmeler,
Kayıtlı Elektronik Posta Sistemi (KEP),
MERNİS işlemleri,
MERSİS kapsamında ticari sicil işlemler,
E-Okul işlemleri,
E-Sipariş uygulamaları,
Elektronik oy verme işlemi,
E-Devlet ve E-Nabız uygulamalarına giriş. 

E-İmza Kullanmanın Faydaları Nelerdir?


Dijital dönüşümün hızlandığı çağımızda elektronik uygulamalar kullanıcılara büyük avantajlar sağlar. Teknolojinin bu kadar hayatın merkezinde olduğu bu süreçte e-imza uygulamasının kullanıcıya sağladığı pek çok fayda mevcuttur. Peki, bu faydalar neler?

E-imza almak kağıt, mürekkep, kargo gibi masrafları büyük ölçüde azaltmanıza yardımcı oluyor.
Kamu sektörü ya da özel sektör oluşu fark etmeksizin elektronik imza kullanarak yapacağınız işlemlerde zamandan tasarruf edebilirsiniz.
E-imza kullanmak için sadece internet erişimi olan bir cihaza ihtiyacınız var. Yani zaman ya da mekan sınırlaması olmadan e-imza ile önemli belgeleri imzalayabilir, resmi işlemlerinizi uzaktan tamamlayabilirsiniz. 

E-İmza Nasıl Yenilenir?


Elektronik imza belirli bir süre boyunca kullanılabildiğinden süresi dolduğunda e-imzanızı yenilemeniz gerekir. Peki, e-imza yenileme işleminde neler yapabilirsiniz? Elektronik imzanızı yenileme işlemini sertifika süresinin bitiş tarihinden üç ay önce başlatabilirsiniz. Kamu Sertifikasyon Merkezi (Kamu SM) yenileme süreciniz ile ilgili sizi mail üzerinden bilgilendirir. Sürenin dolduğuna dair mail aldığınızda yenileme talebi ile e-İmza başvurunuzu yenileyebilirsiniz.
Talep oluşturmanız üzerine Kamu SM sertifikanızla ilgili bir başvuru parolası ve mail adresi gönderir. Buradaki bilgiler ile başvuru formuna erişerek formu doldurabilir ve bu şekilde başvurunuzu tamamlayabilirsiniz. Yeni e-imza sertifikanız bir önceki sertifikanın süresinin bitimine iki ay kala üretilir. Ancak mevcut sertifikanızın süresi henüz dolmadıysa yeni sertifikayı kullanamazsınız.

E-Çözümleri İş Bankası İle Keşfedin


E-imza gerektiren dijital uygulamalarda Türkiye İş Bankası e-Çözüm​ ürünlerini kullanabilirsiniz. İş Bankası üzerinden e-fatura ve e-SMM gibi elektronik uygulamaları kullanabilir; ödeme, tahsilat gibi hizmetlerden faydalanabilirsiniz.




Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.​