Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 18.11.2019
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 4 dakika

​Son yıllarda hızla artan sağlıklı yaşam, sağlıklı beslenme gibi akımlarla beraber daha önceden dikkat etmediğimiz pek çok konu hakkında bilinç seviyemiz yükseliyor. Dengeli beslenmek ya da kilomuzu kontrol altına almak için tükettiğimiz yiyecek ve içeceklerin hangi besin maddelerinden meydana geldiğini hepimiz merak etmeye başladık. Tam da bu sebeple ilgimizi yepyeni bir konu çekmeye başladı: Besin etiketleri. 


Özellikle çok fazla hazır paketli gıda kullandığımız günümüzde, ürünlerin besin etiketini okumayı bilmek bilinçli bir tüketici olma yolculuğumuzun ilk adımı. O halde “Besin etiketi nasıl okunur?” sorusunu detaylı bir şekilde inceleyelim ve bilinçli bir tüketici olmak için ilk adımı beraber atalım.  

Besin Etiketi Nedir? 


Besin etiketi, en temel anlamıyla paketin içindeki gıdanın porsiyonunu, kalorisini ve içerdiği maddelerin bilgisini içeren etikettir. Ürünü satın almadan önce içeriği hakkında fikir sahibi olmanızı sağlar. 

Besin etiketlerini rahatlıkla okumak için gereken ipuçları ise;​






1.

Öncelikle: Porsiyon Değerlerine Dikkat Edin

Yediklerinizin miktarını dengede tutmanız açısından aldığınız paketli ürünün porsiyonunu bilmeniz çok önemli. Örneğin bir çikolata aldığınızda arkasını çevirdiğiniz zaman besin değerlerinin yer aldığı tabloyu ve içindekiler kısmını görürsünüz. Bu tablodaki değerler genellikle 100 g üzerinden verilir. Ürünün tam olarak hangi besin grubundan ne kadar içerdiğini anlamanız için paketin üstünde yazan tam gramaja bakıp tablodaki oranları bu gramaja göre oranlamanızı tavsiye ederiz. 



2.

Kontrolünü Mutlaka Yapın: Kalori Miktarı

Kalori kontrolü yapmak, dengeli beslenmenin olmazsa olmazı. Yediğimiz yiyeceklerin içeriği kalori miktarını bildiğimizde çok daha bilinçli şekilde beslenebiliyoruz. Piyasada bulunan paketli ürünlerin, yine gramajlarına göre ne kadar kalori içerdiğini paketin arkasındaki tablodaki değerleri okuyarak dikkatlice inceleyebilirsiniz. 



3.

Mutlaka Gözden Geçirin: Tuz ve Şeker Oranları

Vücudumuza gereğinden fazla tuz ve şeker almak hepimizin de bildiği gibi bazı sıkıntılara yol açıyor. Böyle durumlarla karşılaşmamak için aldığınız ürünlerin besin tablosunda yazan tuz ve şeker oranlarına özellikle dikkat etmelisiniz. Özellikle fazla miktarda şeker içeren gıdaları gün içinde sık sık tüketmek kanınızdaki insülin hormonunun aşırı derecede salgılanmasına veya damarların tahribatına yol açabilir. 


Ürünlerin etiketlerinde geçen; rafine şeker, yarı beyaz şeker, invert şeker grubu, glukoz şurubu, fruktoz şurubu, mısır şurubu, maltoz şurubu, susuz dekstroz veya ham kamış şekeri gibi ibareler de ürünün şeker içerdiği gösterir. 

Ayrıca Sodyum (Na), tuzun bir bileşenidir ve tuzun yanı sıra bu ibareye denk geldiğinizde alacağınız tuz miktarına özellikle dikkat etmeniz gerekir.​






4.

En Temel: Karbonhidrat, Protein ve Yağ Dengesi

Besin etiketini okurken dikkat etmeniz gereken diğer bir husus da karbonhidrat, protein ve yağ gibi besin gruplarının dengesine dikkat etmek. Aldığınız ürünün eklenti şeker, doymuş ve trans yağ oranı az, protein oranı ise yüksek olmalı. 



5.

Alerjik Bünyelerin Dikkatine: Glüten ve Laktoz

Belirli maddelere alerjimiz olabilir. Örneğin; buğdayda bulunan glüten ya da süt ve süt ürünlerinde bulunan laktoz, bazı kişilerde çeşitli hassasiyetlere yol açabiliyor. Bu durum da sindirim sorunlarına neden oluyor. Eğer bu maddelere karşı hassasiyetiniz varsa ürünlerinde bu ürünlerin içerip içermediğine dair ibarelere özellikle dikkat etmelisiniz. 



6.

Tahıllı Ürünlerin Olmazsa Olmazı: Lifler

Lifler; gıdaların kolay sindirilmesi ve bizi uzun süre tok hissetmeye yardımcı olmaları açısından beslenmemizde çok önemli bir yere sahip. Bisküvi gibi tahıllı gıdaların ne kadar lif içerdiğini inceleyebilir, lif açısından zengin beslenmenize katkıda bulunabilirsiniz. 


Bilinçli bir tüketici olarak satın aldığınız ürünlerin içeriğine hâkim olup dengeli beslenmek için besin etiketi okumanın püf noktalarına artık temel olarak hakimsiniz! Bu önemli detayların yanında “Sağlığımla ilgili daha fazla ne yapabilirim?” diyorsanız size çeşitli teminatlar sunarak sağlığınızı güvence altına alan Anadolu Tamamlayıcı Sağlık Sigortası​ yaptırarak acil sağlık sorunlarınız için şimdiden önlem alabilirsiniz!  

Sağlıklı ve mutlu günler dileriz!

Kaynak:​


"Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.​"​​​​



X

Sitemizde, siteyi kullanımınızı analiz etmek, içerik ve reklamları kişiselleştirmek, gösterilen reklam sayısını sınırlandırmak, reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek, ziyaret tercihlerinizi hatırlamak, site kullanım istatistiklerini raporlamak için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler hakkında detaylı bilgi almak için Çerez (Cookie) Politikası’nı incelemenizi rica ederiz.

Çerezleri Kabul Et