Yayınlanma Tarihi Logosu Yayınlanma Tarihi: 09.02.2023
Okuma Süresi Logosu Okuma Süresi: 5 dakika
​Sosyal medya, hayatın her alanında varlık göstermeye hız kesmeden devam ediyor. Kurumsal şirketler, KOBİ’ler, start-up’lar ve birçok ticari işletme, sosyal medya üzerinden faaliyetlerini sürdürmeye, yani dijital ortamdaki varlıklarını sağlamlaştırmaya gayret gösteriyor.   

Takipçi sayısı ve etkileşim ise sosyal medyadaki en önemli kıstaslardan. Bu nedenle takipçi sayısı artırmak adına Instagram başta olmak üzere pek çok sosyal medya platformunda farklı yöntemlere başvuruluyor. Sosyal medya çekilişleri de bu yöntemlerden biri. 
 
Genellikle sosyal medya üzerinden yürütülen çekilişlere katılmak için kullanıcılara çeşitli şartlar koşulur. Örneğin ilgili hesabı takip etme, çekiliş paylaşımının altına yorum yapma, bir arkadaşını etiketleme, içeriği beğenme ve paylaşma gibi. Bu sayede özellikle küçük veya orta ölçekli işletmeler kısa sürede isimlerini sosyal medyada birçok kişiye duyurmuş ve takipçi kazanmış olur. 
 
KOBİ’lerin ve birçok ticari işletmenin dikkatini çeken bu durumun yasal çerçevesi ise sık sık gündeme gelir. Öncelikli olarak çekilişlerin yasal olup olmadığını inceleyelim. 
 

Sosyal Medya Çekilişleri Yasal mı? 


Bahsi geçen çekilişler Milli Piyango İdaresinin sorumluluğundadır. Milli Piyango İdaresinin piyango ve çekilişler hakkındaki 4.10.2006 tarihli yönetmeliğine göre ise her çekiliş için izin alma zorunluluğu bulunmaz. Bu yönetmeliğe göre aşağıdaki çekilişler izne tabi değildir: 
 
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından toplumun eğitim, sağlık ve kültürel değerlerinin korunması için düzenlenen sosyal amaçlı çekilişler.

Katılanların bilgi ve yetenek seviyesine dayalı olarak eleme usulüyle yapılan ya da bir jüri tarafından değerlendirme yapılarak kazananın belirlendiği program ve benzerleri. 

Çekiliş ardından verilecek olan ikramiyenin rayiç bedelinin 8/6/1959 tarihli ve 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanununun 4. maddesinin e fıkrasında belirtilen istisna tutarının %2’sinin altında kaldığı düzenlemeler. (2020’de bu rakam 141,2 TL’dir.)
 
Bu maddelerin dışında herhangi bir sosyal medya platformunda çekiliş düzenlemek için ise Milli Piyango İdaresinin izni gerekir. Çünkü bu platformlarda “doğrudan gelir elde etmeye yönelik” çekilişler düzenlenemez. Yani çekilişler bir sponsor aracılığıyla yapılıyorsa ve çekilişi düzenleyen kişi buradan bir gelir elde ediyorsa sponsorların bu davranışları, Türk Ticaret Kanununun haksız rekabet ve aldatıcı reklam yasağını ihlal ettiği anlamını taşır ve bu tarz çekilişler için izin almak şarttır.  
 
Peki, çekiliş düzenlemek için gereken izin nasıl alınır? 

Çekiliş İzni Nasıl Alınır? 


Yönetmelikte belirtilen maddelerin dışında kalan durumlarda çekilişi düzenleyecek olan kişi veya kuruluşların Milli Piyango İdaresine başvurması gerekir. Böyle durumlarda çekilişe izin almak için çekilişte verilecek olan ikramiyelerin toplam rayiç bedelinin %10 fazlasında bir tutar, teminat olarak alınır. 
 
İlk olarak hazırlanan belgelerle Milli Piyango İdaresi Bahisler ve Oyunlar Şube Müdürlüğüne müracaat edilmesi gerekir. Bu müracaat yazılı olarak ya da internet ortamında yapılabilir. Eksiksiz olarak hazırlanması gereken çekiliş izin belgeleri ise aşağıdaki gibidir: 
 
      Teminat mektubu örneği

      Dilekçe

      Dilekçeye ek belgeler

      Örnek ilan metni

      Harçların yatırıldığına ilişkin makbuz
 
Bu belgeler kuruma teslim edildikten sonra başvurular idare tarafından incelenir. İlgili şartları taşıyanlara piyango/çekiliş düzenleme izni verilir. 
 

Sosyal Medyada Çekiliş Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler 


Sosyal medya üzerinden yapılan çekilişler günümüzde çoğunlukla Instagram üzerinden yürüyor. Yani her yaş grubundan birçok insanın paylaşımda bulunduğu Instagram için markaların ya da kişilerin en çok çekiliş düzenlediği mecra diyebiliriz. 
 
Peki, Instagram’da çekiliş nasıl yapılır? Daha önce Instagram’da çekiliş düzenlememiş kişi ya da kuruluşlar için bu konuyla ilgili detayları eğitimin devamında vereceğiz. 

Instagram’da Çekiliş Nasıl Yapılır? 


Instagram’da çekiliş düzenlemenin birtakım incelikleri vardır. Instagram üzerinden takipçi kazanmak ve mevcut takipçileriyle etkileşimi artırmak isteyen kişi ya da kuruluşlar, bu inceliklere dikkat ederek ilk çekiliş deneyimlerini en az pürüzle gerçekleştirebilirler. 
 
Instagram’da katı çekiliş kuralları uygulanmaz. Çekiliş kuralları için birkaç madde belirleyip ne tür bir içerikle bunu yapacağınızı ve kazananı nasıl duyurmak istediğinizi belirlemeniz gerekir. Bunları belirledikten sonra ise “Instagram çekilişi nasıl düzenlenir?” sorusuna odaklanmak gerekir. Instagram üzerinden çekiliş yaparken aşağıdaki adımlar takip edilebilir: 
 
1. Çekiliş Yapılacağını Duyurmak 
 
Öncelikle çekiliş duyurusunun diğer paylaşımlar arasında kaybolmaması için net ve belirgin bir görselle çekiliş duyurusunun yapılması gerekir. Aksi halde mevcut ya da potansiyel takipçiler yarışma düzenlendiğini anlamazsa paylaşımı görüp geçebilir. Çekilişin unutulmaması için de birkaç defa duyurusu yapılabilir. 
 
2. Verilecek Ödülün Tanıtımını Yapmak 
 
Çekilişte verilecek ödül; ilgili sayfayla mutlaka ilişkili olmalı, takipçi kitlesinin ilgisini çekmeli, onları heyecanlandırmalı ve etkilemelidir. Böylelikle mevcut takipçilerin sayfaya olan ilgisi artacak, dışarıdan gelen takipçilerin de ilgili sayfayı keşfetmesi kolaylaşacaktır. 
 
3. Çekiliş İçin Gerekli Koşulları Belirlemek 
 
Instagram çekilişinde şartların net bir şekilde belirlenmesi ve en basit şekilde kullanıcılara anlatılması gerekir. Örneğin çekilişe katılanların paylaşımı beğenmesi, paylaşımın altına arkadaşlarını etiketlemesi, paylaşımı hikâyelerinde paylaşması ve ilgili sayfayı takip etmesi istenebilir. Bu koşulların amaca göre net bir şekilde belirlenip kullanıcılara sunulması şarttır. Ayrıca katılımcı sayısını artırmak için koşulların karışık olmamasına dikkat edilebilir. 
 
4. Çekilişin Bitiş Tarihini ve Kapsamını Belirtme
 
Çekilişe başlamadan önce görsel üzerinde ya da yazılacak olan metinde, çekilişin başlama ve bitiş tarihinin belirtilmesi gerekir. Bu aşamada kazanın nasıl duyurulacağını belirtmek ve çekilişe katılanların bilmesi gereken detaylara yer vermek de önemlidir.
 
5. Özel Bir Hashtag Oluşturmak  
 
Çekilişi daha rahat bir şekilde yönetmek için özel bir hashtag ağı oluşturulabilir. Sayfa, sponsor marka ya da ürünle bağlantılı olarak birden fazla hashtag hazırlanabilir ve çekilişe katılanların bu hashtag’leri kullanması talep edilebilir. 

Sonuç 

 
Doğru şekilde Instagram çekilişi düzenlemek için yapılması gerekenlere eğitimimizde yer verdik. Oldukça hızlı ve kolay şekilde yapılabilen Instagram çekilişleriyle takipçi sayınızı ve etkileşiminizi arttırabilirsiniz. 



Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. İşbu blog sayfası aracılığı ile sunulan tavsiyelere dayanarak alınan/alınacak yatırım kararlarının ve yapılan/yapılacak alım satım vb. işlemlerinden ve bu işlemlerin olası neticelerinden Türkiye İş Bankası A.Ş. herhangi bir surette sorumlu değildir.​​


Etiketler:
Kobilere Özel