Yayınlanma Tarihi: 30.05.2019
Okuma Süresi: 3 dakika
A A
  • Facebook'ta Paylaş
  • Twitter'da Paylaş
  • LinkedIn'de Paylaş
  • Whatsapp'ta Paylaş
Resmi gazetede yayınlanan yeni karara göre artık yurt dışından alınan telefonlar, başkasının pasaportuna kaydettirilemeyecek!

Karara göre yurt dışından getirilen telefonların IMEI kaydını başkasının telefonuna kaydettirme dönemi sona erdi. Eski sistemde; yurt dışından akıllı telefon getirdiğinizde, o telefonu istediğiniz bir kişinin pasaportuna kaydettirebiliyordunuz. Bu kayıt işlemi ise kişinin pasaportunda 2 yıl süresince kalıyordu.
IMEI Kayıt İşlemleri ile İlgili Bilmeniz Gerekenler 1

Şimdi kafa karışıklığı yaratan “IMEI numarası nedir?” ya da “Ne işe yarıyor?” gibi sorulara da açıklık getirelim.

IMEI Numarası Nedir?

Açılımı “The Mobile Equipment Identity“ yani Uluslararası Mobil İstasyon Ekipman Kimlik Numarası olan IMEI, teknolojik cihazların kimliğini oluşturur. IMEI sadece akıllı telefonlar için değil; 3G/4G tabletler, kablosuz İnternet kartlarına sahip dizüstü bilgisayarlar için de kullanılır.

İlk amacı mobil cihazlar için bir nevi kimlik görevi görmek olan IMEI aynı zamanda olası hırsızlıkları önlemeye de yardımcı olur. IMEI numaraları her cihaz için özel olmakla beraber cihazların donanımına sabitlidir.

IMEI Kaydı Nereden ve Nasıl Yapılır?

Yurt dışından gelen telefonların kaydının yapılması; kaçakçılık gibi sorunlarla başa çıkmak adına oluşturulmuş bir zorunluluk. Bu yüzden yurt dışından yolcu ile beraber gelen telefonların elektronik kimlik bilgisinin kaydının yolcunun Türkiye’ye girişi itibarıyla 4 ay/120 gün içinde mutlaka yapılması gerekli. Bu esnada hatırlatmak istediğimiz bir diğer nokta da yolcunun son 3 yıl içinde başka bir telefonu yurt dışından getirerek kaydettirmiş olması halinde, yeni kayıt işlemini yaptıramayacak olması.

Bu iki şartı sağlıyorsanız geriye sadece kayıt ve harç işlemleri kalıyor. O halde; IMEI kaydı nasıl yapılır, IMEI numarası nasıl öğrenilir, nelere ihtiyaç var ve yapılacak işlemlerin püf noktaları neler, genel olarak toparlayalım.

İlk Etapta: IMEI Numarası Nasıl Öğrenilir?

Cihazınızı kayıt altına aldırabilmeniz için ihtiyacınız ilk şey: IMEI numarası. 15 haneli IMEI numarasına, *#06#’i tuşlayarak kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

IMEI Kaydı İçin Nelere İhtiyacınız Var?

  • Öncelikle, belirttiğimiz gibi 15 haneli IMEI numaranızı bilmeniz gerekli.
  • IMEI numaranızı öğrendikten sonra güncel yurt dışı telefon kayıt ücretini ödemelisiniz.
  • Ödeme işlemini ise e-devlet sistemi ile entegre çalışan İş Bankası İnternet Şube sayesinde kolaylıkla gerçekleştirebilirsiniz.
  • Ödemenizi yaptığınıza dair makbuz ya da e-dekontu ise elinizde bulundurmanızı tavsiye ediyoruz.

Harç Ödemesi Kredi Kartı ile Yapılabilir mi?

Yolcunun yurt dışından beraberinde getirdiği cihaz için alınan telefon kullanım harcı, Maliye Bakanlığı internet vergi dairesi üzerinden kredi kartı ile ödenebilir.

Kayıt İşlemini Onaylamayı Unutmayın!

IMEI Kayıt İşlemleri ile İlgili Bilmeniz Gerekenler 2

Unutmayın ki harç bedelini yatırmanız, kayıt işleminin tamamlandığı anlamına gelmez. Harç ödemesi yapıldıktan sonra e-devlet kayıt sayfasına dönüp kayıt işlemini onaylamanız ve sekiz rakamdan oluşan başvuru takip numaranızı almanız gerekir.

IMEI Kayıt Sorgulama Nasıl Yapılır?

Daha önce yurt dışından getirdiğiniz telefonu ne zaman aldığınızı hatırlamıyor ya da yeni kaydettirdiğiniz telefonun IMEI kaydının tamamlanıp tamamlanmadığını merak ediyorsanız tüm bunları çok kolay bir şekilde öğrenebilirsiniz. Kullanımı yoğun bir şekilde devam eden akıllı telefonlar için ülkemizde Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından IMEI sorgulama hizmeti veriliyor. Bu hizmet sayesinde cihazınızın kayıt edilip edilmediğini ya da daha önce yurt dışından aldığınız telefonların kayıt ettirilme tarihinden 3 yıl geçip geçmediğini rahatlıkla öğrenebilirsiniz.

Yabancı Uyruklu Kişilere Ait Cihazlar Nasıl Kaydettirilir?

  • 18 yaş üstündeki yabancı uyruklu bir kişinin “Yabancı Kimlik Numarası” olması halinde, PTT’den alacaklar e-devlet şifresi ile yine e-devlet üzerinden kayıt işlemini gerçekleştirebilirler.
  • Yabancı kimlik numarasına sahip 18 yaş altı kişiler ve yabancı kimlik numarasına sahip olmayan diplomat, askeri personel, öğrenci ve ikamet edenlerden diplomat ve askeri personelin pasaport/kimlik belgesini, öğrencilerin; öğrenim gördükleri okuldan öğrenci belgesini, ikamet edenlerin ise ikametgâhlarını ya da ikamet tezkeresini pasaportlarıyla beraber Abone Kayıt Merkezleri’ne sunmaları gerekiyor.
  • 18 yaş altındaki kişilerin ise anne, baba ya da yasal temsilcileri tarafından kayıt başvuruları yapılabilir.
  • Yurt dışından getirilen cihazlar en fazla 120 gün kadar ülke sınırları içinde kullanılır. Kayıt işlemi gerçekleşmediği takdirde cihaz, iletişime kapatılır.

Son Olarak

Kafanıza takılan soruları cevaplayabildiysek ne mutlu! Yurt dışından cep telefonu almaya karar verdiyseniz bahsettiğimiz adımları dikkatle okumanızda ve takip etmenizde fayda var. Tüm işlemlerinizi herhangi bir sorunla karşılaşmadan rahatlıkla gerçekleştirmeniz dileğiyle.

Etiketler:
Teknoloji